Segt......

Idag är det en riktigt seg dag...Det är knappt några turister nere i hamnen och solen steker och gör en sådär lagom seg! Jag började iaf dagen med att springa en runda. Det var lite trögt nu när jag inte sprungit på ett tag och det är ju aldrig roligt att springa i uppfölrsbacke med stekande sol... Men det känns skönt efteråt iaf :)

Jag hoppas att det kommer lite mer folk under kvällen, annars kommer jag väl somna här! Igår kväll somnade jag i soffan när jag var påväg för att borsta tänderna. Sen när jag vaknade så hade hela högersidan av kroppen somnat och jag kunde knappt röra mig. Det kändes som att jag var förlamad! Skitäckligt :O Som tur var släppte det ganska snabbt iaf!

Tillbaka på Kreta

Nu är jag tillbaka på Kreta igen och jag har varit extremt dålig på att uppdatera här! Men jag har helt enkelt prioriterat annat! :P
Det var iaf väligt mysigt hemma och vädret var riktigt bra! På lördagen bakade jag massor till Fredriks födelsedagsfika och kl 15.00 kom släkten och vi fikade. Det var väldigt uppskattat! På kvällen var jag ute på en långpromenad med min lilla Stella. Gud va jag har saknat henne och hon har saknat mig med!
På söndagen var det riktigt fint väder så jag slipade och oljade utebordet och en stol hann jag med, sen putsade jag lite fönster, planterade ut massa tomatplantor och så låg jag en stund i solen! Vi sjöng även för Fredrik eftersom det var hans riktiga födelsedag :)
På kvällen åkte jag in till Debaser Medis för att se på Am Byth i finalen av Emergenza. De gjorde ett riktigt, riktigt bra gig och publiken var med på noterna! Tyvärr räckte det inte hela vägen men de ska vara nöjda ändå!
I måndags var jag en sväng i forum och fixade lite ärenden och handlade lite mat till middagen eftersom det var sista kvällen hemma. Det blev grillat och det var supergott!
Igår gick flyget 07.00 från Skavsta så jag var uppe med tuppen och var därför som en zombie när jag kom till jobbet. Sen blev det raka spåret i säng när vi kom hem så jag somnade väl strax innan tolv. Och nu har jag precis gått upp och jag känner mig så sjukt seg! Hade tänkt gå ut och springa lite men det får bli imorn om jag orkar gå upp innan vi ska åka på morgonen!

Imorn blir det Stockholm!

Imorn åker jag som sagt till Sverige för att vara hemma på en snabbvisit! Jag ska bland annat gratta min lillebror som fyller 17 år samt gå på Emergenza finalen och rösta vidare Am Byth! :) Det kommer nog bli ett par bra dagar hemma iaf, det verkar som att det äntligen kommit lite värme till Sverige iaf :) Kl 22.10 landar jag på Skavsta flygplats och då kommer min snälla pappa och hämtar upp mig! :)

Mums!

Dagens middag blev citron och örtkycklingfilé med avokado, hasselbackschampinjoner och hemgjord bea! Fruktansvärt gott kan jag säga!!! Har även gjort supergott chokladmoussé (då vi inte kunde äta det andra). Så nu blir C glad när han kommer hem och får äta riktigt god moussé :)

Förkyld...

Usch va det är segt att vara förkyld asså! Speciellt när det är varmt och soligt ute oxå! Näsan bara rinner och rinner och jag har rethosta pga att det kliar i halsen. Och huvudvärken jag har idag är inte att leka med...Måste förbi apoteket innan jobbet och köpa tabletter för jag har ätit upp alla mina.
På fredag kväll åker jag iaf till Stockholm :) Är framme i Skavsta strax efter tio på kvällen och då kommer pappa och hämtar upp mig :) Jag längtar :) Hoppas bara jag mår lite bättre tills dess!

Namnsdag!

Idag känner jag mig inte så jättefräsch tyvärr. Förkylningen har blivit värre och det är så förbannat irriterande när man är täpp i näsan men samtidigt har rinnsnuva. Usch och fy för förkylning!
Idag är C sin namnsdag och det firas som när vi firar födelsedag ungefär. Det är iaf viktigare och större än födelsedagen. Så idag har han delat ut bakelser till alla som har kommit förbi och grattat. Det är så det fungerar iaf, man bjuder andra när man har sin namnsdag :P Jag åkte hem vid halv åtta på kvällen för jag kände mig rätt mör då efter dagen. Vi får se när C kommer hem, han skulle förbi en sväng på Klik för att bjuda på en shotrunda och sen är det en av tjejerna om jobbar där som oxå har sin namnsdag så de skulle fira de med. Hur som helst så väntar det hemgjort chokladmoussé när han kommer hem. Jag är dock inte jättenöjd med den. Gjorde efter ett recept med 2 rutor mörk choklad, 2 msk grekisk yoghurt och 2 msk grädde. Den smakar inte så sött utan lite åt yoghurthållet. Men det kanske blir bättre när jag toppar den med hackade hasselnötter. Den är iaf inte äcklig av det lilla jag provsmakade, men inte typisk chokladmoussé så det förvånar mig inte om finsmakaren tycker det smakar äckligt! haha :P

Hårmodell

Började dagen med att vakna upp och ha ont i halsen eftersom jag legat och svettats inatt och sen legat utan täcke. Typiskt mig... Hur som helst gick jag hemifrån strax innan halv åtta för att gå till hotell Golden Sand för att vara hår modell.

Så nu är mitt hår klipp0t i 12 olika sektioner, de har färgat utväxten, gjort ljusa naturliga slingor, och stylat det så det ser jättekort ut. Sen självklart gjorde de make-up och jag fick låna kläder. Men jag har fortfarande samma längd som innan det är bara luggen och ovanhåret som är uppklippt. Ska bli intressant att se hur det ser ut när jag plattar det :) Roligt var det iaf! Och jag vet inte hur många som har tagit och känt på mina lockar och fotat. Får se sen om bilderna kommer upp på deras hemsida, isf länkar jag dit :)

Som tack för hjälpen fick jag även en goodiebag :)

Seg dag...

Denna dagen har verkligen varit fruktansvärt seg! Vi var i butiken 08.30 eftersom ännu ett kryssningsfartyg med 4000 passagerare skulle komma. Men inte såg man speciellt mycket av dessa turister. Helt dött! Sen är jag lite trött och seg idag oxå plus mensvärk på det. Så detta har inte direkt gjort att dagen känts lättare heller.
Nu är jag iaf hemma sen 2 timmar tillbaka ungefär. Jag har lagat omelett med bacon och champinjoner till middag. Hade även lite rivna morötter och vitkål med pressad citron till. Riktigt gott var det :) Har även hunnit tvätta en maskin tvätt så det känns skönt! Nu ska jag ta undan disken sen sätta mig i soffan och se på film tills C kommer hem! Imorn ska jag upp tidigt igen för att vara hårmodell! Så förhoppningsvis har jag fint hår imornkväll! :)

LCHF-Diet

Nu har jag bestämt mig för att börja med LCHF (Low carb high fat). Detta för att få lite ordning på mina matvanor här nere så jag får i mig det jag behöver. För den senaste tiden har det mest varit frukt och grönsaker och det håller inte i längden. Men som ni vet tidigare så har jag ju haft väldigt svårt för att äta maten här nere. Men nu tror jag att jag hittat en bra diet som passar mig. Den går ut på att man inte äter några kolhydrater eller max 20-30g per dag. Resten protein och fett. Så alla mjölkprodukter är bra att äta, fisk, kött, fågel, grönsaker som växer ovan jord, olja, smör, ägg, nötter (i viss mängd). Detta är bara lite exemel. Det man inte får äta är bröd, pasta, ris, potatis, lightprodukter,frukt ( en om dagen går bra tex som efterrätt) etc. Fördel med denna diet är att man inte behöver vara hungrig då man inte utesluter fett. Fett behövs för att förbränna fett. För mer info kan ni läsa här grundaren av denna diet http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/.
Så till middag har jag hittat ett recept på ägg och kesofyllda paprikor.  Hur goda som helst kan jag säga! Har även gjort oopies för första gången. Det är som bröd fast är gjort på ägg och philadelfia. I smeten blandade jag även i lite solrosfrön och toppade med lite riven ost! Så imorn ska jag ta med mig en oopie med philadelfiaost och tomat på! Gott! :D

Amazing Grace NT " Amy"

Jag har haft lite kontakt med Amys ägare och fått flera bilder ifrån henne. För er som inte vet så hade jag denna lilla flicka i Norrköping som ett litet projekt då Happy inte var ridbar så jag har varit med sen hon var 3-4 år. Och denna lilla tös har haft extrem sadeltvång så det var mycket pyssel och tålamod som jag fick lägga ner på henne. Men det är en otroligt fin liten dam och jag saknar henne ENORMT mycket! Men det glädjer mig att hon ser ut att ha det så bra! Och när jag kommer hem från Kreta i höst ska jag åka ner till Karlshamn och hälsa på! :D

Kretansk afton!

När jag ändå håller på och lägger upp bilder så lägger jag upp några från den Kretanska aftonen vi var på i måndags!

Vandring genom Samaria - 1,6 mil! :)

Idag har jag och familjen vandrat genom Samaria. Det är europas längsta bergskedja och den är 1,6 mil lång. Så totalt har jag gått nästan 2 mil idag! Vi började kl 06.15 och åkte med bussen upp till Samaria. Vid 08.20 började vi vandra och vi var klara vid 14.00 ungefär. Sen åt vi lunch och väntade på båten som skulle köra oss till bussen. Det har blåst en del idag men det har bara varit skönt. Det var bara kallt i början av promenaden. Otroligt vacker och trevlig vandring! Här kommer MASSOR med bilder!

Stadsvandring

Idag har jag och familjen gått en sväng i stan och sen ner till hamnen. Jag har äntligen köpt ett par nya löparskor! Ett par puma running blev det, ska lägga upp en bild på det sen. Riktigt sköna är det oxå! Hoppas bara att de inte ger alltför mycket skavsår i början. Vi ska nämligen gå en 16 km lång promenad genom Samaria på onsdag. Men med tanke på att mina andra löparskor redan ger mig skav pga att det är trasiga så kan väl detta ändå inte vara värre...

Ikväll ska jag och Michelle åka till min familjs hotell och vara med på en Kretans afton. Vi var med på den förra året med och det är riktigt roligt. Man äter god kretansk mat och självklart är det den traditionella dansen oxå! Det blir nog kul iaf! Så vid 18.00 måste jag gå från jobbet idag för det börjar kl 19.00 :)

Mors dag

Denna dagen började inte riktigt som jag hade tänkt mig...Jag gick upp och skulle göra mitt te men det slutade med att jag hamnade på toan med extrem magknip, kallsvettningar, illamående och 3 svimmattacker som jag dock lyckades häva genom att ligga på golvet. Så det blev inget av med att springa med pappa på morgonen.
Efter ett tag mådde jag iaf bättre och jag fick skjuts ner med C till hotellet där min  familj bor. Vi hade tänkt att vi skulle gå till stranden men det var så molnligt på förmidadgen så vi bestämde oss för att gå hem till mig och C istället för att se hur vi bor.
När vi kom hem gav vi C´s mamma en present som mamma och pappa tagit med. Det var en kosta boda ljusstake. Det passade väldigt bra eftersom det är mors dag idag här. Sen blev vi bjudna på lunch och C´s pappa kom oxå hem för att äta med min familj. Vi åt jättegod mat och glass till efterrätt!
Efter maten gick vi tillbaka till hotellet och låg på stranden och solade och badade i nästan 2 timmar. Efter stranden var jag ute och sprang 12 km på 60 min. Det kändes skönt! Sen åt vi lite middag och såg på The Notebook. Jag missade dock slutet eftersom C kom och hämtade mig efter jobbet. Så nu är jag hemma och har druckit en kopp te och ätit lite choklad.

Trötta familjemedlemmar...

Igår kom som sagt mina föräldrar och jag åkte till deras hotell och hälsade på efter jobbet. Då åt vi alldeles för mycket choklad och ostbågar! Och till middag hade vi lite småplock med tomater, fetaost, grillad grekisk ost som var som halloumi fast godare, lite olivkorv, svarta oliver och rödlök. Vi hade jättetrevligt men de var lite trötta efter resan.

Imorse var tanken att vi skulle gå på den öppna marknaden i Chania men när jag ringde mamma vid halv tio och frågade om de var påväg upp till bussen så låg de fortfarande och sov. Så det blev inget av med den marknaden :P Jag gick istället ner och åt lite frukost med de och sen gjorde vi oss ordning och åkte till hamnen eftersom jag skulle jobba.

Så det blev en liten snabbrunda påvägen ner till hamnen och där träffade de C och hans familj. Mamma gjorde även fiskspa och pappa och marcus tryckte 3 stycken tröjor. Sen åt de lunch bredvid oss och jag satt med när vi inte hade kunder. Väldigt trevligt :)

Kryssningsfartyg

Idag har vi två kryssningsfartyg här med turister så vi har öppnat tidigt! Just nu är min familj på planet påväg ner :) Tjoho! Hoppas att det blir en bra dag trots att jag är lite trött!

Vilken knasig dag!

Den här dagen blir bara knasigare och knasigare :P Tidigare idag kom det in ett ungt par ifrån Skåne. Så jag började prata svenska med de och jag sa att jag hade bott i Hässleholm i ett år. Då började de skratta eftersom de oxå var därifrån och jag sa att jag hade bott i Vankiva. Och då visade det sig att killen oxå jobbade i Vankiva och han hade tydligen sett mig när jag jobbade hos Carina Brink men jag var mörkhårig då :P haha lustigt vad världen är liten :P

Och nu för ca 15 min sen kom en danska och finska in i butiken och undrade om jag kunde vara hårmodell nästa söndag. Det är tydligen massa danskar som ska vara hårmodeller och man får håret, klippt, färgat och stylat gratis om man vill. Och om jag uppfattade det hela rätt så skulle vi vara på någon strand. Kl 08.00 ska vi mötas upp och sen vid kl 12.00 är det klart. Spännande och roligt :P Här är hemsidan till företaget som anordnar allt http://www.idhair.dk/idd58.asp

Imorgon...

Imorn vid den här tiden är min familj här! Mamma, pappa och mina två bröder ska vara här i en vecka och de ska bo på samma hotell som vi gjorde när vi var här i september. Det ska bli roligt att träffa de igen och umågås lite :) Sen när de åker hem är det bara 1 vecka tills jag kommer och hälsar på i Sverige. Lite tätt inpå men min lillebror fyller 17 och sen vill jag gå på Emergenzas final och rösta vidare AM BYTH :) Så det blir roligt att komma hem och självklart träffa lilla Stellan!

Kaffeförbud!

Jag har varit lite dålig på att blogga de senaste 2 dagarna, har helt enkelt bara inte blivit av! I måndags var vi ute en sväng med båten på morgonen och fiskade lite. Vi fick inte så mycket fisk men det var skönt att slappna av en liten stund! (Bilder kommer ev ikväll).

Igår hade jag en dålig dag. Det började med att jag vaknade och var sjukt trött och seg. Sen skulle jag ta en tidigare buss in till stan för at köpa ett par nya jeans. Men tror ni att bussen kom? Nej klart den inte gjorde... Så jag fick vänta på min vanliga buss och hann därför inte köpa några jeans innan och självklart hade jag inte med mig några långbyxor till kvällen.

Påvägen ner till butiken så köpte jag en frappe cappuccino för att vakna till lite. Och jag vet sen tidigare att jag inte tål att dricka kaffe med min magkatarr. Så efter att den var uppdrucken (den var trots allt väldigt god!) så började jag må piss...Jag blev skakis, yr, mådde illa och jag ångrade att jag druckit den... Och jag mådde dåligt i princip hela dagen och sen mådde jag illa på natten och vaknade några gånger och trodde jag skulle spy. Det är fantastikskt med magkatarr... Så nu har jag kaffeförbud!

Men jag köpte ett par nya jeans och en tröja på eftermiddagen iaf! Bild på de kommer senare! :) Fina var det iaf!

Idag mår jag bättre och vi har riktigt varmt och skönt! Snart kommer familjen ner och hälsar på oxå, bara 2 dagar kvar :)

Solat och badat!

Det var verkligen toppenväder för att vara på stranden idag! Jag var där från halv 4 till halv 7 och jag badade 3 gånger. Det börjar bli riktigt varmt i vattnet nu! Så det var riktigt härligt! Sen gick jag hem och duschade av mig allt salt. Man blir ju nästan vit när saltet torkar på kroppen.
Efter duschen så skurade jag alla tre balkongerna. De har samlats så himla mycket sand där nu när det har blåst. Men nu är det rena och fina allihopa! Så nu ska jag ta och dricka en kopp te, måla mina naglar och se på djungelns drottning! :P haha!

Fruktsallad!

Idag är jag ledig och jag har tvättat, dammsugit, dammtorkat och skurat! Men nu är jag klar och sitter och avnjuter denna fantastiskt goda fruksallad! I den har jag:
1 liten banan
7 jordgubbar
1msk russin
2msk valnötter
1tsk solrosfrön
3 msk yoghurt
1 ruta mörk choklad
1tsk honung
Efter jag ätit den ska jag gå ner till stranden och se om jag kan få lite färg!

Gårdagens efterrätt!

Såhär blev gårdagens efterrätt! Det är en lite dålig bild men det fanns inte riktigt tid och ork för att få en bra bild när glassen smälter och klockan närmade sig halv ett på natten :P Men god som tusan var den iaf!
Först la jag ut 4 digestivekex (utan socker) på en tallrik
Sedan smälte jag 25g mörk choklad (74%) och bredde ut över kexen
Sedan strödde jag över lite kokosflingor och stoppade in de i frysen i 5 min så chokladen stelnade
Under tiden de var i frysen skar jag lite jordgubbar och tog fram glassen
När chokladen var stelnad la jag upp lite glass på ena kexet och formade den runt kanterna
Sedan la jag på locket och dekorerade med jordgubbarna
Klar för att ätas direkt! :)

Ingen bra dag...

Idag är den bästa dagen än så länge. Började med att ett par av mina favoritjeans sprack i grenen. Har haft de väldigt länge så det var inte så konstigt att de sprack men ändå! Nu måste jag köpa ett par nya ljusa jeans att ha här nere för jag har bara ett par svart och ett par marinblå och det blir så himla varmt i solen...suck.

Sen när jag kom till jobbet så var det lite kaos i fisk spat. Jag tänker inte gå in på detaljer men ingen bra dag iaf... Det enda bra än så länge är väl min powerwalk imorse. Så ikväll blir det efterrätten jag visade igår. Har köpt allting som behövs förutom glass!

Håller tummarna för en bättre kväll!

Blåsig dag...

Idag har det varit ganska så blåsigt hela dagen, rätt så trist men det är ju varmt i solen iaf! Imorse kom ett kryssningsfartyg in med massa turister på. Mest amerikaner och italienare men en och annan fransk oxå. Det har varit full fart i omgångar och jag har varit mest i fisk spat och jobbat idag. Men de åkte vidare vid 15.00 idag så sen dess har det varit rätt lugnt och nu är det helt dött...Ganska så långtråkigt men snart ska vi stänga och åka hem.

Idag åt jag en jättegod lunch. Det var kycklingfilé med en krämig champinjonsås, pommes, grillat bröd med tzatziki att doppa i. Det var längesen jag åt så mycket och det är 7 timmar sen jag åt den och jag är fortfarande inte hungrig! Men gott var det iaf! :)

Idag hittade jag en enkel efterrätt som jag vill göra!

Det är kex med mörk choklad, kokos och vaniljglass i mitten. Man tar och smälter chokladen och breder den över kexen och strör över kokosen. Sen stoppar man in de i fryse i 5 min så chokladen stelnar. Efter det lägger man på vaniljglass (går självklart bra med vilken smak som helst) och lägger på locket. KLART! Det blir nog morgondagens efterrätt! :)

Det är fantastiskt med kramp...

Åh vad jag hatar att vakna av att man har kramp i vaden! Det gör ju fruktansvärt jävla skitont! Igår vaknade jag en gång om jag inte minns helt fel och nu imorse vaknade jag igen. Jag måste kanske bli lite bättre på att stretcha ut musklerna efter att jag gått powerwalk. Men jag tycker ändå att jag stretchar, men uppenbarligen inte tillräckligt...
Hur som helst ska jag ge mig ut på en liten svettig runda nu innan jobbet!

Planering inför födelsedagsfirande av lillebror!

Har precis suttit och pratat en stund med min mamma och lillebror som ligger hemma och är lite febriga. Jag åker som sagt hem den 25 maj och min lillebror fyller 17 år den 27 maj så vi ska självklart fira honom. Därför har jag suttit och spånat lite grann på vad jag ska baka för nånting. Och detta är resultatet!

Chokladtårta

Glutenfri kokosrulle med vaniljkräm (glutenallergisk mormor)

Chocolate chip cookie whoopies med jordnötsfrosting

Whoppie pies med halloncheescake

Och självklart några små cupcakes (dock ej klart med vad för sorter)

Jag tror det kan bli ett ganska så lyckat kalas :)

Svettig powerwalk!

Godmorgon allihopa!
Jag har precis duschat av mig en massa svett efter morgonens powerwalk! Jag var ute i drygt en timme och solen steker så det är redan jättevarmt idag! Det känns skönt att ha gjort klart dagens träningspass på morgonen för sen blir det för varmt oc på kvällen är man så seg. Nu ska jag stoppa i mig lite yoghurt innan jag tar mig ner till butiken :)

1 maj...

Tiden går fort! Det är redan första maj och jag har varit här nere i en månad nu! Det börjar bli riktigt varmt nu om dagarna och den största skillnaden är att det börjar bli varmt på nätterna oxå. Om tio dagar kommer min familj ner och hälsar på! Det ska bli jätteroligt att träffa de igen :) Pratade en liten stund med de på skype igår då var de på valborgsmiddag hemma hos min mormor och morfar. Min moster, kusin och hans flickvän var oxå där.

Jag väntar med spänning på att det ska bli den 12 juli för då får jag veta om jag kommer in på högskolan. Jag har som sagt sökt till psykologprogrammet och jag är nervös för om jag kommer komma in eller inte. Om jag inte kommer in lutar det åt att jag åker till Tyskland och jobbar med hästar igen. Men jag känner mig motiverad till att plugga så jag håller tummarna! Jag ska även skriva högskoleprovet i höst och sedan söka till polis i vår. Det är ju rätt svårt att komma in där men det är värt ett försök!