Mixed emotions about...



VS



Jag kan i ärlighetens namn säga att jag inte är ett speciellt stort fan av denna dagen. Hade det inte varit för Facebook och alla människor som antingen önskar en glad alla hjärtans dag eller säger att den suger så hade jag inte vetat om att det var Alla Hjärtans Dag idag. För mig hade det bara varit 14 februari.

Jag vet egentligen inte varför jag inte gillar denna dagen. Bakgrunden till Alla Hjärtans Dag är fin, att man ska hitta sin kärlek och visa uppskattning. Men det har inte firats i Sverige särskilt länge. Inte förrän på 1960-talet började man fira denna dagen med geléhjärtan. Och då hade kopplingen mellan romantik och kärlek funnits sedan medeltiden, och man firade ett helgon vid namn Valentinus redan i slutet av 400-talet i den katolska kyrkan. Så ja Sverige är lite efter och andledning till att vi firar det är pga kommerisiella själ och (som vanligt) stark influerade av USA...

Men hur som helst tänker jag inte sitta och säga att denna dagen är värdelös för det finns många som uppskattar den och ger en liten ros till sin älskade. Det säljs ju trots allt över 4 miljoner rosor i Sverige denna dagen! Så alla ni som är i Sverige kan ju äta ett litet geléhjärta och tänka på mig haha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0